Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 316

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 317

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 318
warunki i miejsce pracy
We have 12 guests online Home dla pracodawcy informacje ogólne optymalne warunki
najważniejsze zasady związane z początkiem pracy PDF Print E-mail
Written by as   
Saturday, 23 July 2011 22:43

Osoba z ASD może potrzebować specjalnego wsparcia w następujących obszarach:

  • orientacja – znajdowanie rzeczy i ludzi
  • analiza obowiązków – planowanie/organizowanie konkretnych zadań/wybór priorytetów
  • struktura – planowanie i organizacja dnia (grafik, plan, itd.)
  • umiejętności społeczne/spostrzegawczość – rozumienie niepisanych zasad w miejscu pracy, dynamika pracy grupowej i szukanie wsparcia w odpowiedni sposób
  • ustalenie, komu podlega osoba z ASD i do kogo może kierować pytania w razie potrzeby

Jeśli pracownik życzy sobie, żeby jego koledzy zostali poinformowani o jego zaburzeniu, można zaoferować im szkolenie, które szczegółowo opisze mocne strony, potrzeby oraz ograniczenia osoby z ASD.

Pracodawca może również pomóc nowemu pracownikowi z ASD poprzez:

  • wyznaczenie innego pracownika, który przez pierwsze tygodnie będzie pełnił rolę mentora
  • jasne wskazówki oraz dodatkowe instrukcje, np. procedury spisane krok po kroku czy lista rzeczy do zapamiętania
  • uczciwe i konstruktywne informacje zwrotne dotyczące rzeczy, które idą dobrze, oraz spraw zawodowych lub społecznych, które wymagają poprawy
  • cierpliwość i wsparcie
  • współpracę z doradcą zawodowym lub trenerem pracy z zewnątrz (jeśli pracownik otrzymuje takie wsparcie)
  • zapewnienie szkoleń odpowiadających jego potrzebom
 
określenie odpowiedniego poziomu wsparcia PDF Print E-mail
Written by as   
Saturday, 23 July 2011 22:41

Ustalenie odpowiedniego poziomu wsparcia jest kluczowym czynnikiem, warunkującym sukces osoby z ASD w nowej pracy. Jeżeli osoba z ASD otrzyma wsparcie, którego potrzebuje, pomoże to umocnić jej wiarę w siebie i podnieść jej motywację do pracy. Zyska na tym również pracodawca, który zainwestował w zatrudnienie i przeszkolenie tej osoby. Niektórzy pracownicy z ASD w ogóle nie potrzebują wsparcia, wielu może pracować samodzielnie po wstępnym okresie bezpośredniego wsparcia, inni z kolei potrzebują stałej lub okresowej pomocy.

Przełożony osoby z ASD może ocenić potrzebny jej poziom wsparcia, jeśli na przestrzeni kilku dni poświęci odpowiednią ilość czasu na obserwację i rozmowę. Powinien wziąć pod uwagę potrzeby pracownika w zakresie rozwijania kompetencji, takich jak umiejętność zarządzania czasem, ale również kompetencji społecznych.

 
racjonalne adaptacje PDF Print E-mail
Written by as   
Saturday, 23 July 2011 22:40

„Racjonalne adaptacje” to przemyślane działania, mające na celu zaprojektowanie miejsca pracy w sposób redukujący lub usuwający poważne niedogodności, przeszkadzające niepełnosprawnemu pracownikowi lub osobie starającej się o pracę.

Racjonalne adaptacje, które mogą być szczególnie przydatne dla pracowników z ASD są zazwyczaj łatwe do wprowadzenia i rzadko wiążą się z większymi kosztami. Należą do nich:

  • przydzielenie części obowiązków osoby niepełnosprawnej innemu pracownikowi (np. zwolnienie osoby z ASD z obowiązku prowadzenia rozmów telefonicznych – w zamian można przydzielić jej część obowiązków innych osób, np. prace związane z segregowaniem)
  • zezwolenie na nieobecność w pracy ze względu na rehabilitację, badania lekarskie lub terapię
  • prowadzenie lub organizowanie szkoleń dla osoby niepełnosprawnej
  • zmodyfikowanie sposobów testowania umiejętności
  • zaoferowanie superwizji (np. trenera lub asystenta pracy)
  • dostosowanie godzin pracy (np. jeśli podróżowanie w godzinach szczytu jest stresujące dla osoby niepełnosprawnej)
  • przeniesienie osoby niepełnosprawnej na inne nieobsadzone stanowisko
  • zmiana miejsca wykonywania pracy (np. jeśli dana osoba źle znosi długie dojazdy środkami komunikacji miejskiej)
  • odpowiednie przystosowanie miejsca pracy – zazwyczaj potrzebne jest miejsce spokojne, w jak najmniejszym gronie współpracowników