Naszą witrynę przegląda teraz 35 gości  Home dla pracodawcy informacje ogólne proces rekrutacyjny
dostosowanie procesów rekrutacyjnych PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:12

Osoby z ASD mają wiele do zaoferowania swoim pracodawcom, jednak często przejście przez proces rekrutacji jest dla nich znacznie trudniejsze, niż wykonywanie i utrzymanie pracy. W efekcie pracodawcy tracą dostęp do potencjalnego źródła utalentowanych pracowników. Tymczasem można zmodyfikować proces rekrutacyjny w taki sposób, aby umożliwiał on osobom z ASD ubieganie się o pracę i gwarantował, że ich potencjał zawodowy zostanie zauważony.

Poprawiony: sobota, 23 lipca 2011 22:24
 
ogłoszenie rekrutacyjne PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:14

W wielu ogłoszeniach rekrutacyjnych pracodawcy formułują wymagania dotyczące danego stanowiska niejako automatycznie, oczekując od kandydatów „doskonałej umiejętności pracy w zespole” lub „doskonałych umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych”. Ponadprzeciętne zdolności komunikacyjne, tak istotne na stanowiskach związanych z prowadzeniem negocjacji lub prezentacji, w większości innych prac nie są konieczne.

Osoby z ASD cechuje szczerość i uczciwość. Stąd, jeśli uznają, że nie posiadają jakichś kwalifikacji bądź cech wymaganych na stanowisku opisanym w ogłoszeniu rekrutacyjnym, najprawdopodobniej nie będą na nie aplikować. Tym samym pracodawca może stracić szansę zatrudnienia pracownika, który może, co prawda, nie być duszą towarzystwa, ale za to jest znakomitym specjalistą w danej dziedzinie. Ważne jest, żeby pracodawcy ustalali, jakie umiejętności są rzeczywiście niezbędne na danym stanowisku i opisywali je w ogłoszeniach łatwym do zrozumienia językiem. 

Poprawiony: sobota, 23 lipca 2011 22:25
 
ujawnienie informacji o niepełnosprawności PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:17

Pracodawca ma prawo zadać pytanie dotyczące niepełnosprawności, tylko jeśli zadaje je każdemu kandydatowi. Z kolei osoba ubiegająca się o pracę nie ma obowiązku ujawniania tej informacji.

Jednak ujawnienie takiej informacji daje pracodawcy szansę na zapewnienie osobom z ASD odpowiedniego wsparcia. Na określenie swojej niepełnosprawności kandydat może użyć następujących określeń: „zespół Aspergera”, „autyzm”, „autyzm o wysokim poziomie funkcjonowania” lub „zaburzenie ze spektrum autyzmu”.

Jeśli osoby z ASD nie ujawnią tej informacji, z pewnością nie otrzymają żadnego dodatkowego wsparcia. Mogą podzielić się tą informacją w późniejszym czasie, możliwe też, że pracodawca sam dowie się o niepełnosprawności pracownika. W tym momencie pracodawca powinien rozważyć dokonanie stosownych zmian, uwzględniających potrzeby podwładnego.

Jeśli pracodawcy zależy na ujawnieniu przez osoby starające się o pracę informacji o ich niepełnosprawności, powinien dać im taką możliwość za pośrednictwem formularzy aplikacyjnych. 

Poprawiony: sobota, 23 lipca 2011 22:25
 
formularze aplikacyjne PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:27

Formularze aplikacyjne, które zastępują tradycyjne CV, są ostatnio coraz częstszym zjawiskiem. Są tworzone przez pracodawców w celu zdobycia podobnej wiedzy o kandydacie, jaką zwykle zawiera CV, jednak w usystematyzowanej formie, i z naciskiem na informacje, które są dla danego stanowiska istotne.

Formularz aplikacyjny, to dobre miejsce na dobrowolne ujawnienie przez pracownika informacji dotyczącej jego niepełnosprawności – często praktykuje się to zagranicą, np. w Wielkiej Brytanii. Formularz powinien zachęcać osoby z ASD do zadeklarowania swojej niepełnosprawności i poinformowania pracodawcy o tym, jakie racjonalne adaptacje mogłyby się okazać przydatne podczas rozmowy kwalifikacyjnej. 

 
rozmowa kwalifikacyjna PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:28

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej osoby z ASD mogą mieć trudności z odpowiadaniem na pytania abstrakcyjne lub niejasno sformułowane. Mają trudności z wyobrażaniem sobie przyszłości, co oznacza, że najczęściej nie są w stanie dobrze odpowiedzieć na pytania hipotetyczne, wymagające wyobrażenia sobie, co by zrobiły w danej sytuacji, np. „Co byś zrobił, gdyby szef dał ci tydzień na wykonanie zadania i wyjechał na urlop, a ty napotkałbyś szereg trudności?”

Koncepcja „reklamowania się” jest obca dla większości osób z ASD. Zazwyczaj po prostu mówią prawdę, zamiast rozwodzić się nad swoimi mocnymi stronami, jak zrobiłaby większość z nas. Trudność sprawiają im również pytania otwarte. Poproszone o opowiedzenie o swoim doświadczeniu często reagują odpowiedziami typu „tak” lub „nie”.

Aby dać kandydatom z ASD szansę na zaprezentowanie swoich zdolności, należy nie tylko odpowiednio dostosować rozmowę kwalifikacyjną, ale również połączyć ją z testem lub zadaniem próbnym. To może być bardziej wiarygodne świadectwo zdolności kandydata do wykonywania danej pracy. 

 
wskazówki dotyczące rozmowy kwalifikacyjnej PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:28
  • Zadawaj pytania szczegółowe zamiast ogólnych. Na przykład prośba: „Proszę mi opowiedzieć o sobie” jest niejednoznaczna, przez co kandydatowi z ASD będzie trudno wydedukować, o co chodzi osobie prowadzącej rozmowę. Lepsze będzie zdanie: „Proszę mi opowiedzieć o swojej ostatniej pracy i obowiązkach, z jakimi się wiązała”.
  • Zadawaj pytania dotyczące realnego doświadczenia kandydata lub takie, które odnoszą się do konkretnych umiejętności potrzebnych w pracy, o którą się stara, np.: „Czy w ostatniej pracy zajmował się Pan archiwizacją? Z jakich procedur Pan korzystał, aby zapewnić efektywność swojej pracy?”.
  • Unikaj pytań hipotetycznych i abstrakcyjnych w rodzaju: „Jak poradziłby sobie Pan z dotrzymaniem terminu, jeśli ciągle by coś Panu przeszkadzało w pracy?”. Dużo lepsze byłoby takie pytanie: „Proszę pomyśleć o swojej ostatniej pracy. Jak radził Pan sobie ze swoimi zadaniami, gdy inni Panu przeszkadzali?”.
  • Daj kandydatowi więcej czasu na odpowiedź i bądź przygotowany na podsuwanie drobnych podpowiedzi, które pomogą mu w przekazaniu najistotniejszych informacji.
  • Daj kandydatowi znać, jeśli mówi zbyt długo. Osoby z ASD mogą mieć trudności z ocenieniem wymaganej ilości informacji. Możesz po prostu powiedzieć: „Wiemy już wystarczająco dużo na ten temat, chcielibyśmy przejść do kolejnego pytania”.
  • Miej na uwadze, że osoba z ASD może interpretować wypowiedź dosłownie, np. na pytanie: „Jak się Pan odnajdywał w swojej ostatniej pracy?” możemy uzyskać odpowiedź: „Wcale się nie gubiłem”.
  • Miej na uwadze, że utrzymywanie kontaktu wzrokowego – zarówno krótkiego, jak i długiego – może być trudne dla osoby z ASD i wynika bezpośrednio z samej istoty zaburzeń autystycznych.
Poprawiony: sobota, 23 lipca 2011 22:35
 
wsparcie podczas rozmowy kwalifikacyjnej – osoby towarzyszące PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:29

Wiele osób z ASD wypada znacznie lepiej podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jeśli mają obok siebie osobę towarzyszącą, która może im pomóc w zrozumieniu pytań i oczekiwań pracodawcy. Taką osobą może być przyjaciel, członek rodziny lub - jak to ma często miejsce zagranicą - doradca zawodowy. Osoba towarzysząca nie udziela odpowiedzi za osobę z ASD, tylko przeformułowuje pytania i pomaga jej w komunikacji z komisją rekrutacyjną.

 
testy i okresy próbne PDF Drukuj Email
Wpisany przez as   
sobota, 23 lipca 2011 22:36

Dla kandydatów z ASD testy są dużo lepszą okazją do pokazania swoich zdolności, niż sama rozmowa kwalifikacyjna. Należy unikać testów z odpowiedziami w skali od 1 do 10 oraz pytań wielokrotnego wyboru, ponieważ wymagają one specyficznego sposobu myślenia, sprawiającego trudność osobom z ASD. Bardziej wskazana jest formuła krótkich pytań i odpowiedzi.

Osoby z ASD mogą uzyskać lepsze wyniki, jeśli dostaną więcej czasu na wykonanie testów pisemnych, czy sformułowanie myśli. Można zapytać, czy dana osoba potrzebuje dodatkowego czasu (wystarczy dodatkowe 25%, 50% to już za dużo).

Innym sposobem sprawdzenia, czy osoba z ASD jest odpowiednim kandydatem na określone stanowisko pracy jest zaproponowanie jej okresu próbnego. Może to być dzień, tydzień lub miesiąc - ważne by był to z góry jasno określony okres i wystarczająco długi czas, który pozwoli osobie z ASD zaprezentować umiejętności.