Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 316

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 317

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 318
o czym warto wiedzieć?
We have 187 guests online Home dla pracodawcy informacje ogólne warto wiedzieć
o czym warto wiedzieć? PDF Print E-mail
Written by as   
Saturday, 23 July 2011 22:56

Wspominaliśmy już, że wiele osób z ASD ma trudności z komunikowaniem się i rozumieniem relacji społecznych. Często pojawiają się u nich problemy ze zrozumieniem sygnałów niewerbalnych, w tym mimiki twarzy. Kiedy mówią, mają problemy z dostosowaniem poziomu głosu do sytuacji, przez co stale mogą mówić zbyt głośno lub za cicho, mogą też wypowiadać się bardzo monotonnie. Często nie zwracają uwagi na reakcje słuchaczy, mówiąc bez przerwy, niezależnie od zainteresowania otoczenia.

Zdarza się, ze osoby z ASD bardzo dosłownie odczytują to, co mówią inni. Powszechne wyrażenia i metafory, takie jak „stracić głowę” mogą być dla nich mylące, a nawet niepokojące.

Osoby z ASD cechuje również odmienny sposób myślenia, przez co mają trudności z abstrakcyjnym myśleniem, przyjmowaniem nowych pomysłów, rozumieniem myśli i uczuć innych osób, wyobrażaniem sobie siebie w przyszłości czy wychodzeniem z inicjatywą.

Poniżej przykłady drobnych nieporozumień z udziałem osób z ASD:

Uwaga, niebezpieczne kosze!

Po obejrzeniu filmu o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy, Paweł był przekonany, że kosze w jego biurze stanowią niebezpieczeństwo dla personelu. Film ostrzegał, że jakikolwiek przedmiot pozostawiony na podłodze uniemożliwia poruszanie się po biurze i może być przyczyną czyjegoś potknięcia i zranienia. 

Rozglądając się po biurze, Paweł widział niebezpieczne kosze na śmieci obok każdego biurka. W ramach prewencji postanowił je sprzątnąć. Kiedy koledzy Pawła wrócili do pracy po lunchu, znaleźli kosze w rogu pomieszczenia, uprzątnięte i powkładane jeden w drugi.

Jako osoba z zespołem Aspergera, Paweł dosłownie odczytał zalecenia przedstawione w filmie. Zachował się logicznie i rozsądnie, lecz niestety nie wziął pod uwagę ogólnej konwencji używania koszy w biurze.

Bezpośredni przełożony Pawła znalazł czas na wytłumaczenie mu, że kosze są niezbędne i że należy je z powrotem ustawić koło biurek, ponieważ nie stały w miejscach, gdzie ktoś mógłby się o nie potknąć.

Czy rozmawianie jest obowiązkowe?

Gdy Tomek rozpoczął pracę w biurze samorządowym, nie widział żadnego powodu, żeby rozmawiać ze swoimi kolegami. Rozmowy towarzyskie nie zostały wpisane w zakres jego obowiązków, więc wydawały mu się bez znaczenia.

Kierownik wytłumaczył mu, że gdy jest w pracy, staje się częścią zespołu. Pracując, pełni określoną funkcję w organizacji i nie może tego robić nie komunikując się ze współpracownikami.

Teraz Tomek już to rozumie i stara się prowadzić kurtuazyjne konwersacje ze swoimi kolegami. Rozumie również, jak ważne jest informowanie współpracowników o tym, co robi oraz otrzymywanie od nich informacji zwrotnej.