Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 316

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 317

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /plugins/system/jfrouter.php:301) in /plugins/system/jfrouter.php on line 318
jak zacząć?
We have 61 guests online Home dla pracownika jak zacząć?
jak zacząć? PDF Print E-mail
Written by as   
Wednesday, 27 July 2011 18:40

Zanim zaczniesz szukać pracy, zastanów się, jaki typ pracy będzie dla ciebie najbardziej odpowiedni. Większość ludzi wybiera prace zgodne z ich umiejętnościami, wykształceniem i osobowością.

Na początek pomyśl, w czym jesteś dobry i w jakiego typu pracach mógłbyś to wykorzystać. Poniższe wskazówki pomogą ci określić twoje atuty:

  • Zrób listę zainteresowań i zajęć, które lubisz, takich jak np. praca z komputerem, gotowanie, liczenie czy rysowanie. Możliwe, że masz rozległą wiedzę na jakiś temat lub talent w jakiejś konkretnej dziedzinie, który mógłbyś wykorzystać w pracy zawodowej. Pomyśl o swoich wszystkich zainteresowaniach - nie tylko tych, które według Ciebie są związane z pracą.
  • Zrób listę swoich kompetencji zawodowych (świadectw ukończenia szkół lub kursów, kwalifikacji, uprawnień, posiadanych przez ciebie certyfikatów i licencji, zdobytych umiejętności), wraz z krótkimi notatkami, dlaczego zależało ci na zdobyciu tych kompetencji – co cię w nich zainteresowało?
  • Zrób listę swoich wszystkich doświadczeń zawodowych (również jeśli pracowałeś jako wolontariusz) i obowiązków, jakie wykonywałeś w każdej z tych prac. Pomyśl, w czym byłeś dobry, a co ewentualnie mógłbyś poćwiczyć, żeby móc pracować lepiej.
  • Zrób listę swoich umiejętności, zdolności i ogólnie rzeczy, w których jesteś dobry, zwracając uwagę na:
    • predyspozycje zawodowe, np. jestem dobry w nauce pamięciowej, umiem dobrze liczyć, dobrze czytam, posiadam zdolność koncentracji przez dłuższy okres czasu na zadaniach powtarzalnych lub takich, które wymagają przywiązywania uwagi do szczegółów;
    • umiejętności interpersonalne, np. jestem szczery, lojalny, godny zaufania.

Skoncentruj się na swoich atutach – każdy z nas ma trudności w jakiejś dziedzinie, więc pomyśl najpierw o tych rzeczach, w których jesteś dobry i takich, w których mógłbyś się stać dobry.

Nie przejmuj się, jeśli stworzenie listy sprawia ci trudności. Nie oznacza to, że nie masz umiejętności, tylko że masz kłopoty z ich określeniem. Być może ktoś, kto cię dobrze zna, mógłby ci w tym pomóc? Dobrym pomysłem będzie poprosić kogoś bliskiego o pomoc w stworzeniu takiej listy.

Również stworzenie listy rzeczy, których nie lubisz robić, i w których uważasz, że nie jesteś dobry, może okazać się przydatne. Dzięki takiej liście będziesz mógł wyeliminować niektóre zawody, np. jeśli masz nadwrażliwy słuch, prawdopodobnie będziesz wolał unikać głośnego środowiska pracy.